Knowledge Construction and Dissemination in Graduate Education
Abstract
In this article we report research on the culminating seminar of an all-course Master of Education program. The seminar, a credit course, required students to construct and disseminate knowledge through an iterative process of critical dialogue and collegial critique. The research question was: Does this research seminar facilitate knowledge construction and dissemination? Our findings confirm that students constructed knowledge through interaction during web conferences. They created new understandings while drawing on previous and current personal and professional experiences and knowledge, and engaged in meaningful dissemination activities in their schools and communities.
Keywords: graduate education, contructivism, web-based conferencing, knowledge dissemination, peer mentoring.
Dans cet article, les auteures présentent leur recherche sur le séminaire qui vient couronner le programme de maîtrise en éducation. Le séminaire, qui est un cours à unité créditable, exige des étudiants qu’ils construisent et transmettent un savoir par le biais d’un processus itératif de dialogue critique et de critique collégiale. La question à laquelle les chercheuses tentaient de répondre était la suivante : ce séminaire de recherche facilite-t-il la construction et la transmission des savoirs ? Les données recueillies confirment que les étudiants ont construit leur savoir au moyen d’interactions dans le cadre de conférences Web. Ils ont contraint de nouvelles compétences tout en mettant à profit leurs expériences et leur savoir personnels et professionnels et se sont impliqués dans des activités valables de transmission du savoir dans leurs écoles et leurs communautés.
Mots clés : études supérieures, constructivisme, conférences Web, transmission du savoir, mentorat par les pairs
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Canadian Journal of Education follows Creative Commons Licencing CC BY-NC-ND.