Implementing a Physical Education Curriculum: Two Teachers’ Experiences

Authors

  • Jessica Fraser-Thomas
  • Charlotte Beaudoin

Abstract

In this article, we present a case study of two teachers’ experiences implementing a junior- high school physical education curriculum. Using interviews, observations, and document analysis, we organized our data around Brunelle et al.’s (1988) conceptual framework. Our results noted several constraining factors to implementation: lack of time to achieve outcomes, inadequate equipment, large classes, heavy teaching loads, lack of professional development, and lack of consultant support. To facilitate implementation, teachers used school “exploratories” and community facilities, worked with parents, and established user fees. Data indicate that, despite teachers’ best efforts, students did not meet all curriculum objectives.

Keywords: physical education curriculum, curriculum implementation, Nova Scotia curriculum implementation, case study

Cet article traite d’une étude de cas portant sur l’expérience de deux enseignants dans l’implantation d’un programme d’éducation physique dans une école secondaire de premier cycle. Les données ont été organisées selon Brunelle et al. (1988) en utilisant des entrevues, des observations et en faisant une analyse documentaire. Les résultats démontrent plusieurs facteurs limitatifs à l’implantation : manque de temps pour atteindre les résultats, équipement inadéquat, nombre élevé d’étudiants dans les classes, charges d’enseignement trop lourdes, manque de formation continue et manque de service de soutien. Pour faciliter l’implantation, les enseignants utilisent les « school exploratories » et l’équipement communautaire, travaillent avec les parents et imposent des frais d’utilisation. Les résultats indiquent que, malgré les meilleurs efforts des enseignants, les étudiants n’atteignent pas tous les objectifs du programme.

Mots-clés : programme d’éducation physique, implantation du programme, étude de cas de l’implantation d’un programme en Nouvelle-Écosse 

Downloads

Published

2002-09-02

How to Cite

Fraser-Thomas, J., & Beaudoin, C. (2002). Implementing a Physical Education Curriculum: Two Teachers’ Experiences. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 27(2 & 3), 249–268. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2833

Issue

Section

Articles