Studying Sustainable Development: Problems and Possibilities

Authors

  • Bob Jickling Queen's University

Abstract

Popularization of the term “sustainable development” and speculation about its role in education poses problems for educators. Although such programs as “Learning for a Sus- tainable Future” in Canada have quickly embraced this concept and made it the object of their educative efforts, it is far from clear that these initiatives are appropriate. In explaining why I do not want students to be “educated for sustainable development,” I make two points. First, I claim that it is inappropriate to plan and implement curricula without adequate conceptualization of central concepts. In this case, “sustainable develop- ment” is fraught with imprecision. Second, confusion arises when little a priori thought is given to the concept of education. Thus, I discuss the incompatibility between edu- cating “for sustainable development” and the broader concept of education. In conclusion, I propose alternative, and more educationally justifiable, approaches to studying sustain- able development.

Le concept de “développement durable,” qui est de plus en plus répandu, et les spécula- tions sur son rôle dans l’éducation posent des problèmes aux éducateurs. Bien que des programmes canadiens comme “Learning for a Sustainable Future” se soient empressés d’adopter ce concept et d’en faire l’objectif de leurs efforts en matière d’éducation, il n’est pas du tout évident que ces initiatives sont pertinentes. L’auteur expose les deux raisons pour lesquelles il s’oppose à ce que l’éducation donnée aux élèves vise un “développement durable.” D’abord, on ne doit pas planifier et mettre en oeuvre des pro- grammes sans une conceptualisation adéquate des notions clés. Or, la notion de “déve- loppement durable” manque tout à fait de précision. Ensuite, on voit surgir beaucoup de confusion lorsqu’on n’a pas suffisamment réfléchi a priori au concept de l’éducation. L’auteur fait état de l’incompatibilité entre une éducation pour un “développement durable” et une conception plus vaste de l’éducation. Il conclut en proposant d’autres façons d’envisager l’étude d’un développement durable qui seraient plus pertinentes du point de vue de l’éducation. 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

1994-09-22

How to Cite

Jickling, B. (1994). Studying Sustainable Development: Problems and Possibilities. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 19(3), 231–240. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2685

Issue

Section

Articles