Creating a Professional Standard of Moral Conduct for Canadian Teachers: A Work in Progress

Authors

  • James Covert

Abstract

The Charter of Rights and Freedoms protects the rights of all Canadians. Historically, Canadian legislation has allowed denominational schools to exercise the rights of the group over the individual rights of teachers. Denominational doctrine is used as a bona fide definition of moral conduct in these situations. In public schools, the standards of moral behaviour are less clear. In this article I investigate the role of the local community in setting moral standards for public schools by reviewing several court cases. I suggest that public school teachers may best protect their human rights by asserting their profes- sional status through collective bargaining and peer review.

La charte des droits et libertés protège les droits de tout Canadien et toute Canadienne. Depuis toujours, la législation canadienne permet aux droits des écoles confessionnelles d’avoir préséance sur les droits des enseignants et des enseignantes. La doctrine confes- sionnelle sert à définir la conduite morale dans un tel contexte. Dans les écoles publiques, ces critères ne sont pas aussi nettement définis. Dans cet article, l’auteur étudie le rôle de la communauté locale dans l’établissement de critères moraux dans les écoles publiques en passant en revue plusieurs procès. Il soutient que c’est en affirmant leur statut professionnel par la négociation collective et l’évaluation par leurs pairs que les enseig- nants et enseignantes des écoles publiques réussiront peut-être le mieux à protéger leurs droits. 

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Published

1993-12-22

How to Cite

Covert, J. (1993). Creating a Professional Standard of Moral Conduct for Canadian Teachers: A Work in Progress. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 18(4), 429–445. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2671

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