From the Dollhouse to the Schoolhouse: The Changing Experience of Women Principals in British Columbia, 1980 to 1990

Authors

  • Yvonne Tabin
  • Peter Coleman

Abstract

This study sought to determine if and how the experiences of recently appointed women principals differ from those of earlier appointees in the Lower Mainland of British Columbia. Interviews revealed both differences and similarities. Although recent women principals continue to face sex-role stereotyping from outsiders, they are now accepted and supported by their male peers. They demonstrate greater career initiative than their earlier counterparts and have a wider range of experience in both teaching and adminis- tration. Both groups are well-educated, expert teachers. They focus on learning for themselves, developing collegial relationships with teachers and caring relationships with children, who are their priority. They are career-oriented women whether mothers and wives or not. They perceive themselves as women principals whose leadership is characterized by their gender and accentuated by their feminine qualities. They are redefining the world of educational administration to include the woman’s voice.

La recherche menée par les auteurs visait à déterminer si les expériences de directrices d’école nommées récemment diffèrent de celles de directrices nommées antérieurement dans le Lower Mainland de la Colombie-Britannique. Des entrevues ont permis de révéler à la fois des différences et des similitudes. Bien que les directrices en poste depuis plus récemment continuent à faire face à des stéréotypes reliés au sexe et au rôle de la part de personnes extérieures, elles sont maintenant acceptées et appuyées par leurs pairs de sexe masculin. Elles font preuve d’une plus grande initiative vis-à-vis de leur carrière que leurs homologues précédentes et ont une plus vaste expérience de l’enseignement et de l’administration. Les deux groupes sont constitués d’enseignantes chevronnées. Ces dernières mettent l’accent sur l’auto-apprentissage et l’établissement de relations collégiales avec les enseignants et de liens chaleureux avec les enfants, qui sont leur priorité. Il s’agit de femmes pour qui la carrière revêt une grande importance, qu’elles soient ou non mères ou épouses. Elles se perçoivent comme des femmes dont le leadership est caractérisé par leur sexe et accentué par leurs qualités féminines. Elles sont en train de redéfinir le monde de l’administration scolaire afin de donner aux femmes une voix au chapitre. 

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Published

1993-12-22

How to Cite

Tabin, Y., & Coleman, P. (1993). From the Dollhouse to the Schoolhouse: The Changing Experience of Women Principals in British Columbia, 1980 to 1990. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 18(4), 381–397. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2668

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