Challenging Our Assumptions: Playwrights and the Drama Curriculum

Authors

  • Lawrence O’Farrell

Abstract

With drama taught in a growing number of Canadian schools, the drama curriculum requires refinement. In particular, the playwriting component lacks an authoritative rationale. My research highlights 145 Canadian playwrights’ views, some of which directly challenge assumptions in official curriculum documents and resource texts. Playwrights disagree with the use of teacher-assigned plots and fragmentary writing assignments. They also refute the widespread assumption that student writing may be graded after a first draft; playwrights consider revision an essential aspect of the writing experience and advise students to nurture a project through several revisions. They further hold that an opportunity for the writer to see her/his work performed is an essential element in the development of a student-written play.

Comme de plus en plus de cours de théâtre sont dispensés dans les écoles canadiennes, il y lieu de raffiner le programme qui y a trait. Le volet dramaturgie, en particulier, manque de fondements théoriques qui feraient autorité. Dans cet article, l’auteur fait état des opinions de 145 dramaturges canadiens, dont certaines s’opposent directement aux hypothèses sur lesquelles reposent des programmes d’étude et des textes-ressources. Les dramaturges sont en désaccord avec l’utilisation d’intrigues données par l’enseignant et de travaux de rédaction fragmentaires. Ils réfutent en outre l’hypothèse très répandue selon laquelle les textes des élèves peuvent être évalués après un premier jet; les drama- turges considèrent en effet que la révision est une facette essentielle de la rédaction et conseillent aux élèves de remettre leur ouvrage sur le métier plusieurs fois. Ils soutiennent également qu’un élément essentiel du développement d’une pièce composée par un élève consiste en la chance de voir son oeuvre représentée. 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

1993-06-22

How to Cite

O’Farrell, L. (1993). Challenging Our Assumptions: Playwrights and the Drama Curriculum. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 18(2), 106–116. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2651

Issue

Section

Articles