Effectiveness and French Immersion: A Socio-Political Analysis

Authors

  • Adel Safty

Abstract

In the American view of educational effectiveness, a school is “effective” if it provides all children, regardless of social background, with an education. For over two decades, the effectiveness of the French immersion program in Canada has been measured almost solely in terms of the linguistic and educational achievements of its population. French immersion programs are educational and should be submitted to the test of effectiveness under educational criteria. We must learn what French immersion is, examine its organizational setting, probe its social environment, consider the program’s academic and linguistic leadership, examine the responsibility of administrators and educators in ensuring accessibil- ity to the program, and study the relationship between traditional unilingual programs and the growing alternative.

Selon la vision américaine de l’efficacité pédagogique, une école est “efficace” si elle fournit une éducation à tous les enfants, peu importe leur milieu social. Depuis plus de deux décennies, l’efficacité du programme d’immersion française au Canada est évaluée presque exclusivement en termes des acquis linguistiques et pédagogiques de la population qui y participe. Les programmes d’immersion française sont pédagogiques et devront donc être soumis à des tests d’efficacité fondés sur des critères pédagogiques. Nous devons cerner la définition même de l’immersion française, nous pencher sur son cadre organisationnel, préciser son environnement social, tenir compte du leadership pédagogique et linguistique du programme, examiner la responsabilité des administrateurs et des éducateurs eu égard au maintien de l’accessibilité au programme et étudier la relation entre les programmes unilingues traditionnels et la solution de rechange de plus en plus répandue que constituent les programmes d’immersion. 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

1992-01-22

How to Cite

Safty, A. (1992). Effectiveness and French Immersion: A Socio-Political Analysis. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 17(1), 23–32. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2624

Issue

Section

Articles