Youth Voice and Positive Identity Building Practices: The Case of ScienceGirls

Authors

  • Jrène Rahm Université de Montréal
  • Audrey Lachaîne
  • Ahlia Mathura

Abstract

Through two stories of youth voice, learning, and identity development in an afterschool science program for girls only, we show the ways in which such programs can be understood as important identity-building practices. We describe key dimensions of a sociocultural approach to youth voice, learning, and identity, situated also in the context of the literature on afterschool programs. We then explore the manner in which youth voice and identity were marked by time and space. We conclude with a discussion of youth voice and ethics in collaborative research projects with youth.

 

Résumé
Grâce à deux études de cas, nous montrons de quelle manière un programme parascolaire des filles peut soutenir des pratiques de construction identitaire. Tout d’abord, nous décrivons quelques dimensions clefs de la voix des jeunes, de l’apprentissage et des pratiques de construction identitaire selon une approche socioculturelle, ancrée dans la littérature
sur les programmes parascolaires. Nous explorons ensuite la place de la voix des jeunes et le travail identitaire, ainsi que la manière dont il est marqué par le temps et l’espace. Nous concluons avec une discussion sur la voix des jeunes et des questions éthiques soulevées par de tels projets de recherche collaboratif.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Jrène Rahm, Université de Montréal

Département de psychopédagogie et d’andragogie

Professeure Titulaire/Full Professor

Downloads

Published

2014-07-18

How to Cite

Rahm, J., Lachaîne, A., & Mathura, A. (2014). Youth Voice and Positive Identity Building Practices: The Case of ScienceGirls. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 37(1), 209. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/1584

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)