Indispensable Insight: Children’s Perspectives on Factors and Mechanisms that Promote Educational Resilience

Authors

  • Jayne A. Downey Montana State University

Abstract

In order to foster educational resilience in children who face adversity, adults need a clear grasp of which factors are most relevant and motivating for these children. This study asked 50 children (ages eight to 12) who face serious life difficulties to share their perspectives on which factors support academic performance and how those factors operate in their lives. Participants identified eight factors (intelligence, feelings, behaviours, home environment, family assistance, school support, community connections, organized programs) that improve academic performance and described three mechanisms (facilitating work, increasing understanding, preventing negative behaviour) by which the factors function. Implications for practice and further research are discussed.

 

Résumé


Afin d’encourager la résilience chez les enfants faisant face à des contextes d’adversité, les adultes doivent clairement saisir quels facteurs sont les plus pertinents et motivants pour ces enfants. Nous avons demandé à cinquante enfants entre huit et douze ans faisant face à des sérieuses difficultés de nous indiquer quels facteurs soutenaient la performance académique, et comment ces facteurs se déployaient dans leur vie. Les participants ont identifié huit facteurs (intelligence, sentiments, comportements, environnement familial, soutien familial, soutien scolaire, contacts dans la communauté, programmes structurés) qui amélioraient leurs performances académiques, et ont décrit trois mécanismes (faciliter le travail, augmenter la compréhension, prévenir les comportements négatifs) par lesquels les facteurs entraient en action. Nous abordons ensuite les implications de ces données pour la pratique et la recherche.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Jayne A. Downey, Montana State University

Dr. Jayne Downey is an Associate Professor of Educational Psychology in the Department of Education at Montana State University.

Downloads

Published

2014-07-18

How to Cite

Downey, J. A. (2014). Indispensable Insight: Children’s Perspectives on Factors and Mechanisms that Promote Educational Resilience. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 37(1), 46. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/1531

Issue

Section

Articles