Indispensable Insight: Children’s Perspectives on Factors and Mechanisms that Promote Educational Resilience
Abstract
In order to foster educational resilience in children who face adversity, adults need a clear grasp of which factors are most relevant and motivating for these children. This study asked 50 children (ages eight to 12) who face serious life difficulties to share their perspectives on which factors support academic performance and how those factors operate in their lives. Participants identified eight factors (intelligence, feelings, behaviours, home environment, family assistance, school support, community connections, organized programs) that improve academic performance and described three mechanisms (facilitating work, increasing understanding, preventing negative behaviour) by which the factors function. Implications for practice and further research are discussed.
Résumé
Afin d’encourager la résilience chez les enfants faisant face à des contextes d’adversité, les adultes doivent clairement saisir quels facteurs sont les plus pertinents et motivants pour ces enfants. Nous avons demandé à cinquante enfants entre huit et douze ans faisant face à des sérieuses difficultés de nous indiquer quels facteurs soutenaient la performance académique, et comment ces facteurs se déployaient dans leur vie. Les participants ont identifié huit facteurs (intelligence, sentiments, comportements, environnement familial, soutien familial, soutien scolaire, contacts dans la communauté, programmes structurés) qui amélioraient leurs performances académiques, et ont décrit trois mécanismes (faciliter le travail, augmenter la compréhension, prévenir les comportements négatifs) par lesquels les facteurs entraient en action. Nous abordons ensuite les implications de ces données pour la pratique et la recherche.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Canadian Journal of Education follows Creative Commons Licencing CC BY-NC-ND.