SWIMMING AGAINST THE TIDE: BOYS, LITERACIES, AND SCHOOLING – AN AUSTRALIAN STORY

Authors

  • Nola Alloway

Abstract

This article focuses on issues related to boys, literacies, and schooling as played out in the Australian context. It reflects on the swathe of populist discourse centring on boys, and on literacy, that drives a potentially divisive education agenda. In providing more nuanced analyses of the debates surrounding the disputed territory of boys, literacies, and schooling, the article offers examples of disaggregated literacy test data to demonstrate the importance of adopting a “which boys” and “which girls” approach to the issues. The article also provides brief coverage of the Success for Boys program, introduced in Australia in 2006, that encourages teachers to swim against the tide of populism by embracing the agenda in all of its complexity.

Key words: gender, literacy achievement, schooling

Cet article porte sur des questions reliées aux garçons, aux littératies et à l’école dans un contexte australien. L’auteure étudie les multiples discours populistes sur les garçons et la littératie susceptibles d’entraîner une approche fractionnelle en éducation. Tout en fournissant une analyse nuancée des débats entourant le territoire contesté des garçons, les littératies et l’école, l’article fournit des exemples de données de tests de littératie non regroupées qui démontrent l’importance de distinguer de « quels garçons » et de « quelles filles » il s’agit. En outre, l’article présente brièvement un programme lancé en 2006, Success for Boys, qui incite les enseignants à nager à contre‐courant du populisme en adoptant un point de vue qui tient compte de toute la complexité de l’éducation.

Mots clés : genre, rendement en littératie, éducation 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2007-06-02

How to Cite

Alloway, N. (2007). SWIMMING AGAINST THE TIDE: BOYS, LITERACIES, AND SCHOOLING – AN AUSTRALIAN STORY. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 30(2), 582‐605. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2966

Issue

Section

Articles