The Uses of Mindfulness in Anti-oppressive Pedagogies: Philosophy and Praxis

Authors

  • Deborah Orr

Abstract

In this article, I argue that educators can utilize mindfulness practices to enhance the efficacy of anti-oppressive pedagogy. The philosophies of Wittgenstein and Nagarjuna provide a holistic human ontology and show that learning affects students at all levels: mind, body, emotion, and spirit. My analysis of the phenomenology of thinking reveals the modes of relationship to ideation. I have proposed mindfulness practice as a proven technique to address the non-cognitive forms of attachment to ideation that may remain in force despite the most thorough-going intellectual change.

Keywords: mindful pedagogy, anti-oppressive pedagogy, critical pedagogy, mindfulness meditation

Dans cet article, l’auteure fait valoir que les enseignants peuvent utiliser des pratiques attentionnées pour augmenter l’efficacité de la pédagogie libertaire. Les philosophies de Wittgenstein et de Nagarjuna permettent une ontologie humaine holistique et démontrent que l’apprentissage affecte les étudiants sur tous les plans : l’intelligence, le corps, les émotions et l’esprit. Les analyses de la phénoménologie de la pensée révèlent les types de relation à l’idéation. La pratique attentionnée est proposée comme une technique qui a fait ses preuves pour traiter les formes d’attachement hors du champ cognitif à l’idéation qui demeure active malgré le plus profond changement intellectuel.

Mots-clés : pédagogie attentionnée, pédagogie libertaire, pédagogie critique, méditation attentionnée 

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Published

2002-12-02

How to Cite

Orr, D. (2002). The Uses of Mindfulness in Anti-oppressive Pedagogies: Philosophy and Praxis. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 27(4), 477–490. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2842

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